Fri fragt ved køb på min. 500 kr.

Visa Master card Maestro card Mobilepay 30 15 28 20
DIN KURV:
0

Total

DKK 0,00

Gå til betaling

Kaffeindustrien har vundet titlen som den næststørste industri i verden, kun overgået af olieindustrien. Vi er intet mindre end vilde med kaffe. Selv ikke den etiopiske gedehyrde, der for flere tusinde år siden var den første til at opdage kaffen, da han så sine geder hoppe og danse efter at have spist en håndfuld kaffebær, kunne have forudset udviklingen. Og nu befinder vi os i en tid, hvor det ikke længere er den kommercielle kaffe, vi lader os prakke på. Nu skal der specialkaffe i koppen. Men hvad er specialkaffe egentlig for en størrelse? Og hvordan adskiller specialkaffe sig fra den kaffe, man finder på hylden i supermarkedet? Vi giver dig svaret her. Men først lidt forhistorie.

Kaffens historie - Fra euforiske geder til kaffeconnaisseurs

Historien beretter, at det skulle være en gedehyrde i Etiopien, der som den første opdagede kaffe og den virkning, kaffe har, da han så sine geder rende euforisk rundt efter at have spist nogle kaffebær. Fra Etiopien spredte kaffen sig til Egypten og Yemen, og i 1615 formåede Holland, der på daværende tidspunkt var en stor aktør på verdensmarkedet, at få fingre i de dyrebare kaffebønner. I starten af 1700-tallet gik kaffe så endelig hen og blev en eftertragtet handelsvare i hele Europa. Herfra kan udviklingen af den måde, vi producerer og opfatter kaffe, inddeles i tre bølger.

Første bølge

Første bølge inden for kaffebranchen ser dagens lys i 1800-tallet, hvor fokus er på masseproduktion. Her fyldes supermarkedets hylder med både ristet, formalet og pakket kaffe til billige penge. Kaffe udvikler sig i denne periode til at blive en dagligvare på lige fod med mælk og smør, og folk nød godt af drikken både morgen, middag og aften. Under den første bølge prioriteres altså hverken kvalitet eller smag, ligesom der ikke er fokus på de forskellige brygningsmetoder eller bønnernes ophav.

Anden bølge

I 1970’erne lød startskuddet til anden bølge inden for kaffebranchen, et såkaldt modsvar til den masseproducerede og kvalitetsløse kaffe. Her begyndte kaffebarer som Starbucks at konkurrere med de store forbrugsproducenter. Kaffebarerne havde både fokus på kvalitet såvel som kaffebønnernes oprindelse, men i endnu højere grad fokus på oplevelsen omkring kaffe. Sagt med andre ord blev kaffe i denne periode set og solgt som en oplevelse, et socialt foretagende, hvad fik folk til at opsøge de fysiske kaffebarer fremfor at nyde drikken hjemme. Som følge af anden bølge udbredte kaffebarkulturen sig, den, som vi også kender fra i dag.

Tredje bølge

Hvor anden bølge vægtede oplevelsen omkring kaffe og kvalitetskaffe i almindelighed, tager nørderiet omkring drikken først rigtig form under tredje bølge. Det er her, specialkaffe vinder frem, og bølgen bliver derfor af mange anskuet som synonym med netop specialkaffe.

Bølgen opstår inden for et lille samfund i 1980’erne, der var stærkt optaget af kaffebønnernes særlige karakteristika. I forlængelse heraf grundlægges Specialty Coffee Association (SCA), en i dag global kaffeorganisation, hvor omdrejningspunktet netop er interessen for specialkaffe. Med en etableret kaffekultur opstod et ønske om at forbedre kvaliteten af kaffe ved at fokusere på alle dele i processen frem mod det endelig produkt. Man opdager, at kaffebønnernes oprindelsesland øver indflydelse på smagen, og forskellige kaffesorter rummer forskellige kvaliteter. På samme måde stilles der skarpt på måden, kaffen forarbejdes, ristes og brygges med henblik på at fremhæve og bevare de mange delikate smagsnuancer i den endelige kop. Med den tredje bølge inden for kaffebranchen fødes altså en ny bevidsthed om og forventning til kvaliteten af kaffe.

Hvad er specialkaffe?

Specialkaffe brygges på espressomaskine.

Specialkaffe er kendetegnet ved dens gode kvalitet. Kvaliteten, såvel som prisen, afhænger af en række forskellige faktorer, heriblandt hvordan kaffen dyrkes. I troperne findes kaffetræer, og på kaffetræerne er der bær. De plukkes i udgangspunkt ved hjælp af håndkraft, hvor kun de modne står for skud. Når bærrene er plukket, påbegyndes sorteringen og forarbejdningen af bærrene, der bl.a. skal sikre en ensartet kvalitet. Til sidst sælges kaffebønnerne til risterierne, hvor bønnerne bliver ristet. Også denne del af processen spiller en væsentlig rolle for kvaliteten af den kaffe, der lander hos forbrugeren. Specialkaffe ristes med omtanke, dvs. i små mængder, der skal sikre, at kaffen holder sig frisk, under veltempererede forhold, så kaffen bevarer den gode smag, og tilpasset bønnernes kvalitet.

Til definitionen af specialkaffe følger også en introduktion til det, man inden for kaffebranchen kalder for SCA-skalaen. Skalaen er udviklet af kaffeorganisationen Speciality Coffee Association, der agter at gøre specialkaffe til en spirende, retfærdig og ikke mindst bæredygtig aktivitet gældende for hele værdikæden. Organisationen har opsat en skala, som kan tages i brug, når man skal kvalitetsbestemme kaffe. Gennem prøvesmagning – eller ”kaffecupping”, som det også kaldes – tildeles kaffen en karakter mellem 1-100. For at blive betragtet som en specialkaffe, skal kaffen score 80 eller derover. Det er altså ikke hvilken som helst kaffe, der kan gå for at være specialkaffe. Den skal være udarbejdet med omtanke for at få kvalitetsstemplet.

… Men hvad er forskellen på specialkaffe og kommerciel kaffe?

Forskellen på arabicakaffe og robustakaffe.

Eksklusiv kaffe adskiller sig fra kommerciel kaffe – den kaffe, du støder på i supermarkedet – på flere forskellige områder. Hovedsageligt skelnes der mellem to hovedsorter inden for kaffe, nemlig arabica- og robustasorten.

Arabica bruges som regel til specialkaffe og robusta til kommerciel kaffe. Arabicabønner er mere delikate med deres både søde og bløde smag og duft af sukker og frugt, hvorimod robustabønner snarere beskrives som bitre og mere faste og runde i smagen. Det er bl.a. én af årsagerne til, at robustabønner er gode til pulverkaffe. Til forklaringen følger også, at robusta er nemmere og billigere at opdrætte sammenlignet med arabica. Når der handles kaffe på aktiemarkedet, handler det om at købe kaffe til billige penge og sælge det til en fordelagtig pris. Kaffebønnerne vil derfor også blive leveret uden et egentligt kendskab til, hvorfra bønnerne stammer, produktionsforholdene og uden nogen garanti for kvaliteten. Det forholder sig anderledes med specialkaffe. Det vil her være muligt at spore forsyningskæden, når du køber din kaffe, og sandsynligheden for, at værdikæden er præget af social retfærdighed og ansvarlighed, er langt større.

Sidst, men ikke mindst, adskiller specialkaffe sig fra kommerciel kaffe som følge af ristningsprocessen. De kommercielle kafferisterier bestiller gerne store mængder af kaffe hjem for så også at riste det i store mængder under temperaturforhold, der går ud over smagen. Eksklusiv kaffe, derimod, ristes, som sagt, i små mængder og under veltempererede forhold, så kaffen er friskristet og bevarer den gode smag. Når du fravælger den kommercielle kaffe, du finder i supermarkedet, til fordel for specialkaffen, vælger du altså kvalitet og ansvarlighed til.

Karma Kaffe - Friskristet kvalitetskaffe produceret med omtanke

Hos Karma Kaffe forhandler vi udelukkende specialkaffe. Vores kaffe er både dyrket, høstet og forarbejdet under ordentlige forhold, og kaffen ristes af erfarne kafferister, der ikke alene kender til, men også har passion for håndværket. Du vil blandt vores sortiment støde på forskellige varianter, alle friskristet og forhandlet med tanke på både mennesket og miljøet. Og det kan smages.

Gå på opdagelse i vores sortiment af friskristede specialkaffer

Se kaffesortiment

15% rabat på din første ordre

Kunne du tænke dig at prøve en af vores friskristede specialkaffer?

Brug denne rabatkode ved checkout: KK15

Se vores kaffer

15% rabat ved brug af koden: KK15

Se vores kaffer